(Bijna) 12 jaar geleden
startte ik met bloggen... TWAALF jaar! Mijn blog is nog steeds de beste 'hobby'
die ik ooit heb kunnen starten. Er is zo ontzettend veel gaafs uit voort
gekomen en ik heb er ontzettend veel van geleerd wat me ook in mijn carrière geholpen
heeft. En ondanks dat ik al bijna 12 jaar regelmatig artikelen over beauty,
life en style het internet op gooi, liep het niet eerder zo'n vaart qua bereik als
afgelopen jaar. Ik neem je in dit artikel mee in hoe mijn blog zo'n stijgende
groei doormaakte.
Met +200 downloads is mijn e-book 𝐒𝐮𝐜𝐜𝐞𝐬𝐯𝐨𝐥 𝐛𝐥𝐨𝐠𝐠𝐞𝐧 𝐢𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟑/𝟐𝟎𝟐𝟒 zodanig succesvol gebleken dat ik momenteel bezig ben met een nieuw e-book. Daarom is mijn huidige e-book 𝗡𝗨 te downloaden voor slechts €5-,. Met 14 jaar blog ervaring heb ik al mijn kennis gebundeld en deel ik in dit e-book de beste tips en gratis tools (die je juist niét overal online vind) zodat jij ook kunt bloggen mét succes!
Toen ik mijn blog startte deed ik dat vooral omdat ik een
creatieve uitlaatklep zocht en ik lekker kon experimenteren met schrijven,
fotografie, webdesign en SEO. Toen mijn blog 10 jaar bestond heb ik al eens een
terugblik gedaan in mijn blogs
én YouTube succesjaren, en sindsdien is er niet heel veel veranderd... Op één
ding na: ik verhuisde mijn gehele blog content naar een nieuw domein:
lifebeautystyle.nl. Het .nl domein was écht een slimme zet. Eerder had ik
thestylischconfessions.com en blesmagazine.com en ik schreef zowel in het
Nederlands als Engels. Voor Nederlandse content is een .com domein niet handig,
dus toen ik definitief besloot in het Nederlands te schrijven kocht ik meteen
een nieuwe domeinnaam. Maar dat is zeker niet het belangrijkste waardoor mijn
blog zo veel meer bezoekers kreeg het afgelopen jaar…
Lees ook: Focus op social media? Waarom ik in 2021 nog steeds liever blog
Google Trends, Analytics & Keyword Planner
Waar ik eerst alleen maar schreef
over content waarvan ik dacht dat
mijn bezoekers het leuk zouden vinden, heb ik het afgelopen jaar bewuster op
zoektrends ingespeeld en op de onderwerpen die het al goed deden op mijn blog.
Surprise surprise, ik schrijf nog steeds veel over cosmetische behandelingen,
botox en fillers. Vergelijk het een beetje met de juice kanalen op social media. Daar worden de topics besproken waar
iedereen stiekem alles over wil weten. Zo gaat dat merk ik ook wanneer het op
plastische chirurgie of injectables aankomt. Mensen zoeken massaal naar echte
ervaringen, de ins-en-outs van bepaalde behandelingen en ze willen alles weten
over welke fillers het meest natuurlijke resultaat bieden zodat niemand ziet
dat je wat hebt laten doen. I got you
covered! Ik schrijf dus vooral over de onderwerpen waarvan ik met Google
Analytics zie dat ze populair zijn op mijn blog. Ook check ik geregeld Google
Trends (een tool waarmee je ziet waar per land of regio veel op gezocht wordt).
Vervolgens laat ik de Google Keyword Planner los op die onderwerpen, en zo
bepaal ik met welke zoekwoorden ik een artikel schrijf waarvan ik weet dat men
er naar Googled. Je vindt het vast leuk om te zien welke artikelen voortkomen uit een Google Analytics / Google Trends en Keyword Planner onderzoekje:
- Thuiswerk Moe In Coronatijd? | Zó Maak Je Je Thuiswerkplek Fijn & Productief
- Nagel Trends Voor 2022 | Inspiratie Van De Kardashian & Jenner Zussen
- Dé (bijna) Permanente Oplossing Voor Lipfillers - Maybelline Matte Ink Lipsticks
SEO, SEO, SEO!
En dan komen we dus uit op het
belangrijkste: SEO (seach engine optimalisation) SEO is dood, ja ja… Dat riepen marketeers jaren terug al. Ik zit
niet meer bovenop de SEO trends, maar wat ik wel zeker weet is dat
zoekmachineoptimalisatie écht niet ‘dood’ is. De regeltjes veranderen misschien
zo nu en dan, maar het is de meest slimme zet ooit geweest om vrijwel alleen
nog maar SEO geoptimaliseerde content te schrijven. Zo ging dat bijvoorbeeld
met mijn artikel over of trilplaten wel echt werken. Ik had zelf een trilplaat en was benieuwd of men daar het een
en ander over wilde weten online. Via Google Keyword Planner zag ik dat er een
hoog zoekvolume zat op termen als ‘werkt een trilplaat echt’ en ‘trilplaat
ervaring’ maar een lage concurrentie . Met die twee termen in mijn achterhoofd heb ik mijn review
geschreven. Zo is dat artikel op #1 in de zoekresultaten van Google gekomen.
Ook mijn artikel over ‘Leuke kapsels in 2022’ is via Google Trends
en Keyword Planner tot stand gekomen en scoort hoog in Google.
Landingspagina’s schrijven
Je ziet ze niet, maar ze zijn er
wel degelijk: landingspagina’s op mijn blog. Dit zijn pagina’s die ‘verborgen’
of onder water staan. Ze zijn niet zichtbaar in de navigatie op mijn blog en
zijn daardoor alleen vindbaar via een zoekopdracht in Google of wanneer ik
bijvoorbeeld de link rechtstreeks op social media deel. De landingspagina’s zijn
écht op zoekwoorden geschreven en de ‘zoekwoordichtheid’ – dus hoe vaak het
woord in de tekst moet verschijnen – check ik met de keyword density checker. Voor elke pagina of blog artikel is het
daarnaast belangrijk dat ik het zoekwoord niet alleen in de tekst opneem, maar
ook in de titel, de kopjes, de CTA’s waar mogelijk, in de beschrijving van de
afbeeldingen, de URL én de meta beschrijving voor Google. Ben je nu toch wel
benieuwd hoe zo’n landingspagina eruit ziet? Dit zijn de 3 hoogst scorende in
Google:
https://www.lifebeautystyle.nl/p/visgraat-pvc-vloer.html
https://www.lifebeautystyle.nl/p/welke-filler-blijft-het-langst-zitten.html
https://www.lifebeautystyle.nl/p/alternatieven-voor-botox.html
Hoe ga ik in 2022 mijn blog nog meer laten groeien?
Ik
ga door met SEO geoptimaliseerde teksten en landingspagina’s, maar ik wil
vooral meer gaan schrijven. Meer content maken. Zo is er ook meer om te delen
op mijn socials want die vallen soms wat stil. Ik wil nog beter inspelen op wat
mijn bezoekers interessant vinden om te lezen, want er is niets leuker dan zien
dat je content aanslaat J
Wat goed artikel!!
BeantwoordenVerwijderen