Terugblik Op 2021 | Zó Groeide Mijn Blog Bereik Dit Jaar Harder Dan Ooit

28 december 2021

(Bijna) 12 jaar geleden startte ik met bloggen... TWAALF jaar! Mijn blog is nog steeds de beste 'hobby' die ik ooit heb kunnen starten. Er is zo ontzettend veel gaafs uit voort gekomen en ik heb er ontzettend veel van geleerd wat me ook in mijn carrière geholpen heeft. En ondanks dat ik al bijna 12 jaar regelmatig artikelen over beauty, life en style het internet op gooi, liep het niet eerder zo'n vaart qua bereik als afgelopen jaar. Ik neem je in dit artikel mee in hoe mijn blog zo'n stijgende groei doormaakte.

 

Met +200 downloads is mijn e-book 𝐒𝐮𝐜𝐜𝐞𝐬𝐯𝐨𝐥 𝐛𝐥𝐨𝐠𝐠𝐞𝐧 𝐢𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟑/𝟐𝟎𝟐𝟒 zodanig succesvol gebleken dat ik momenteel bezig ben met een nieuw e-book. Daarom is mijn huidige e-book 𝗡𝗨 te downloaden voor slechts €5-,. Met 14 jaar blog ervaring heb ik al mijn kennis gebundeld en deel ik in dit e-book de beste tips en gratis tools (die je juist niét overal online vind) zodat jij ook kunt bloggen mét succes!

Toen ik mijn blog startte deed ik dat vooral omdat ik een creatieve uitlaatklep zocht en ik lekker kon experimenteren met schrijven, fotografie, webdesign en SEO. Toen mijn blog 10 jaar bestond heb ik al eens een terugblik gedaan in mijn blogs én YouTube succesjaren, en sindsdien is er niet heel veel veranderd... Op één ding na: ik verhuisde mijn gehele blog content naar een nieuw domein: lifebeautystyle.nl. Het .nl domein was écht een slimme zet. Eerder had ik thestylischconfessions.com en blesmagazine.com en ik schreef zowel in het Nederlands als Engels. Voor Nederlandse content is een .com domein niet handig, dus toen ik definitief besloot in het Nederlands te schrijven kocht ik meteen een nieuwe domeinnaam. Maar dat is zeker niet het belangrijkste waardoor mijn blog zo veel meer bezoekers kreeg het afgelopen jaar…




Lees ook: Focus op social media? Waarom ik in 2021 nog steeds liever blog

Google Trends, Analytics & Keyword Planner

Waar ik eerst alleen maar schreef over content waarvan ik dacht dat mijn bezoekers het leuk zouden vinden, heb ik het afgelopen jaar bewuster op zoektrends ingespeeld en op de onderwerpen die het al goed deden op mijn blog. Surprise surprise, ik schrijf nog steeds veel over cosmetische behandelingen, botox en fillers. Vergelijk het een beetje met de juice kanalen op social media. Daar worden de topics besproken waar iedereen stiekem alles over wil weten. Zo gaat dat merk ik ook wanneer het op plastische chirurgie of injectables aankomt. Mensen zoeken massaal naar echte ervaringen, de ins-en-outs van bepaalde behandelingen en ze willen alles weten over welke fillers het meest natuurlijke resultaat bieden zodat niemand ziet dat je wat hebt laten doen. I got you covered! Ik schrijf dus vooral over de onderwerpen waarvan ik met Google Analytics zie dat ze populair zijn op mijn blog. Ook check ik geregeld Google Trends (een tool waarmee je ziet waar per land of regio veel op gezocht wordt). Vervolgens laat ik de Google Keyword Planner los op die onderwerpen, en zo bepaal ik met welke zoekwoorden ik een artikel schrijf waarvan ik weet dat men er naar Googled. Je vindt het vast leuk om te zien welke artikelen voortkomen uit een Google Analytics / Google Trends en Keyword Planner onderzoekje:

SEO, SEO, SEO!

En dan komen we dus uit op het belangrijkste: SEO (seach engine optimalisation) SEO is dood, ja ja… Dat riepen marketeers jaren terug al. Ik zit niet meer bovenop de SEO trends, maar wat ik wel zeker weet is dat zoekmachineoptimalisatie écht niet ‘dood’ is. De regeltjes veranderen misschien zo nu en dan, maar het is de meest slimme zet ooit geweest om vrijwel alleen nog maar SEO geoptimaliseerde content te schrijven. Zo ging dat bijvoorbeeld met mijn artikel over of trilplaten wel echt werken. Ik had zelf een trilplaat en was benieuwd of men daar het een en ander over wilde weten online. Via Google Keyword Planner zag ik dat er een hoog zoekvolume zat op termen als ‘werkt een trilplaat echt’ en ‘trilplaat ervaring’  maar een lage concurrentie . Met die twee termen in mijn achterhoofd heb ik mijn review geschreven. Zo is dat artikel op #1 in de zoekresultaten van Google gekomen. Ook mijn artikel over ‘Leuke kapsels in 2022is via Google Trends en Keyword Planner tot stand gekomen en scoort hoog in Google.


Landingspagina’s schrijven

Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel degelijk: landingspagina’s op mijn blog. Dit zijn pagina’s die ‘verborgen’ of onder water staan. Ze zijn niet zichtbaar in de navigatie op mijn blog en zijn daardoor alleen vindbaar via een zoekopdracht in Google of wanneer ik bijvoorbeeld de link rechtstreeks op social media deel. De landingspagina’s zijn écht op zoekwoorden geschreven en de ‘zoekwoordichtheid’ – dus hoe vaak het woord in de tekst moet verschijnen – check ik met de keyword density checker. Voor elke pagina of blog artikel is het daarnaast belangrijk dat ik het zoekwoord niet alleen in de tekst opneem, maar ook in de titel, de kopjes, de CTA’s waar mogelijk, in de beschrijving van de afbeeldingen, de URL én de meta beschrijving voor Google. Ben je nu toch wel benieuwd hoe zo’n landingspagina eruit ziet? Dit zijn de 3 hoogst scorende in Google:

https://www.lifebeautystyle.nl/p/visgraat-pvc-vloer.html

https://www.lifebeautystyle.nl/p/welke-filler-blijft-het-langst-zitten.html

https://www.lifebeautystyle.nl/p/alternatieven-voor-botox.html


Hoe ga ik in 2022 mijn blog nog meer laten groeien?

Ik ga door met SEO geoptimaliseerde teksten en landingspagina’s, maar ik wil vooral meer gaan schrijven. Meer content maken. Zo is er ook meer om te delen op mijn socials want die vallen soms wat stil. Ik wil nog beter inspelen op wat mijn bezoekers interessant vinden om te lezen, want er is niets leuker dan zien dat je content aanslaat J



1 opmerking