13 Jaar Bloggen | Waarom Bloggen Voor Mij Nog Steeds Een Succes is

24 februari 2023

Hiep hiep hoera, mijn blog was afgelopen maand 13 jaar! Als ik even terug denk aan de tijd dat ik mijn eerste blog begon... toen was ik 17! Een onzeker meisje wat haar avonturen van stage lopen in de Amsterdamse modewereld wilde vastleggen. Ik begon precies op het juiste moment, want zo rond 2010 was de tijd dat fashionblogs ontzettend populair werden en waren het de fashion bloggers die vooraan zaten bij grote internationale modeshows. Dat wilde ik ook, dus besloot ik het bloggen toen al serieus aan te pakken. De jaren die volgden waren dan ook mijn echte succesjaren. De populariteit van blogs nam later over het algemeen flink af met de stijgende populariteit van Instagram, YouTube en TikTok. En toch kan ik zeggen: still going strong na 13 jaar! Wat is mijn 'geheim'? Ik ga het met je delen😊


Na 13 jaar is bloggen nog stééds niet 'dood'...

Hoe vaak ik ondertussen wel niet heb gehoord en gelezen dat bloggen geen toekomst heeft, dat het 'dood' is en uitsterft. En dat je beter kan focussen op groot worden op social media platformen. Er kunnen social media kanalen uit de grond schieten als paddenstoelen, maar social media kanalen en blogs zijn en blijven 2 totaal verschillende dingen. Het is wél zo dat veel bloggers gestopt zijn omdat ze hun focus hebben verlegd naar bijvoorbeeld Instagram of YouTube. En eerlijk, ja, sommigen zijn daar ook heel bekend mee geworden. Denk aan Mascha van Beautygloss.  Iedereen kent haar wel, maar waar haar blog eerst haar main kanaal was, is ze daar al lang geleden mee gestopt en is ze nu vooral bekend op YouTube en Instagram. Ik heb die keuze heel bewust niet gemaakt. In de tijd dat ik nog studeerde was mijn blog booming, met maandelijks zo'n 50.000 unieke bezoekers. Ook mijn YouTube kanaal groeide hard tot zo'n + 60.000 abonnees. En op Instagram had ik op een gegeven moment 15.000 volgers. Allemaal super leuk, maar door van alles een béétje te doen (naast het afstuderen en een bijbaan) kon ik nergens echt in uitblinken. Met een nogal verzadigde 'niche' op social media en al duizenden beauty vloggers op YouTube, besloot ik mijn focus te houden op bloggen. Het resultaat was dat mijn YouTube kanaal abonnees verloor en mijn Instagram kanaal liep ook langzaamaan terug. Maar mijn blog? Dat heeft op verschillende onderwerpen altijd haar nummer 1 positie in  Google behouden. 

Dat is voor mij een enorme winst waar ik ook altijd hard aan gewerkt heb. Op onderwerpen zoals hairextensions, fillers en trilplaten staan mijn artikelen al jaren organisch op de 1e positie. Dat is niet door éénmalig een artikel over deze onderwerpen te schrijven, maar door continu te monitoren welke zoekwoorden gebruikers invoeren om op mijn blog te landen. Door vervolgens bestaande artikelen te blijven optimaliseren en door nieuwe artikelen te schrijven met soortgelijke zoekwoorden. Mijn blog is in 13 jaar tijd een enorme vergaarbak van artikelen geworden die hoog scoren in zoekmachines. Ik denk altijd maar zo: iemand die op zoek is naar de beste kwaliteit hair extensions, die zoekt daar niet naar op TikTok. Die tikt dat in op Google en tada, daar staat mijn artikel bovenaan. Iemand die wilt weten of een trilplaat wel echt werkt, en welke dan de beste is? Die zoekt dit op Google. Je raad het al, daar komt geen social media kanaal naar boven, maar één van mijn artikelen op mijn blog.

Dat gaat ook niet veranderen. Zo lang mensen zoekopdrachten blijven uitvoeren, zullen het de websites zijn die daar naar voren komen. Daarom is mijn blog na 13 jaar nog steeds succesvol. Ik schrijf over onderwerpen die mijn bezoekers interessant vinden. Ik schrijf precies met de zoektermen waar anderen op zoeken. En dus blijft mijn blog gevonden worden op Google😁 Heel makkelijk is dat overigens niet, met miljoenen blogs en websites naast die van mij. Maar door goed onderzoek te doen naar zoektrends, zoekwoorden én te blijven optimaliseren kom ik een heel eind. En zo kan ik nog wel een jaartje of 13 doorgaan!



Een reactie posten