Daling In Traffic Na Google Helpful Content Update (Algoritme) Van September 2023? Zo Klim Je Weer Op!

8 oktober 2023

Wanneer je een eigen website of blog hebt check je natuurlijk geregeld je statistieken... Hoeveel mensen bekijken je website? Op welke onderwerpen scoor je (hoog) in Google? Hoe vaak klikken mensen ten opzichte van het aantal vertoningen? Waarschijnlijk ben je ook bezig met zoekmachineoptimalisatie om je content steeds verder te verbeteren en hoger te laten ranken in Google. Dat doe ik ook, zeker niet dagelijks, maar ik kijk toch geregeld naar mijn statistieken in mijn Blogger dashboard en Google Search Console. Tot mijn grote verbazing was de daling die ik eerder zag een steady lijn geworden: het leek wel een permanente daling van mijn traffic! Na een rondvraag op instagram en wat onderzoek op Google kwam ik erachter waar dit door kwam én dat ik (natuurlijk) niet de enige ben die hier last van heeft. Lees gauw verder voor meer informatie en de beste tips die ik kon vinden om weer op te klimmen in Google💪 


Met +200 downloads is mijn e-book 𝐒𝐮𝐜𝐜𝐞𝐬𝐯𝐨𝐥 𝐛𝐥𝐨𝐠𝐠𝐞𝐧 𝐢𝐧 𝟐𝟎𝟐𝟑/𝟐𝟎𝟐𝟒 zodanig succesvol gebleken dat ik momenteel bezig ben met een nieuw e-book. Daarom is mijn huidige e-book 𝗡𝗨 te downloaden voor slechts €5-,. Met 14 jaar blog ervaring heb ik al mijn kennis gebundeld en deel ik in dit e-book de beste tips en gratis tools (die je juist niét overal online vind) zodat jij ook kunt bloggen mét succes!

De Google Helpful Content Update die het algoritme flink beïnvloedt

Google heeft op 14 september 2023 de Helpful Content Update uitgebracht. Deze update is erop gericht om de kwaliteit van zoekresultaten te verbeteren door websites te belonen die nuttige en informatieve inhoud publiceren.  Content die people-first is. Shocking: de update is gericht op het identificeren en VERLAGEN van websites in de zoekresultaten met inhoud die voornamelijk is gemaakt om goed te scoren in zoekmachines. Dit omvat dan inhoud die summier is, herhaaldelijk voorkomt of geen unieke waarde biedt. Natuurlijk probeer ik áltijd relevante en informatieve content te maken die mijn lezers helpt (gelukkig krijg ik ook vaak terug dat dit zo is) maar als webmaster en al 13 jaar blogger, ken ik natuurlijk alle SEO trucjes en pas deze ook toe. Mijn content is dus 100% ingericht om hoog te scoren in Google, maar naar mijn mening en bedoeling toch helpful. Google heeft niet veel specifieke informatie vrijgegeven over hoe de Helpful Content Update werkt, maar het is bekend dat het algoritme rekening houdt met verschillende factoren, waaronder:

  • De kwaliteit van de inhoud
  • De expertise van de auteur
  • Het doel van de inhoud
  • De betrokkenheid van het publiek 


Waar 'rekent' Google je sinds de Helpful Content Update van september 2023 op af?

Even in een notendop (en voorbeelden) waar Google je op afrekent en dus ervoor zorgt dat je content lager zal scoren in zoekmachines:

  • Content die te beknopt is, maar bijvoorbeeld wel een hoge keyword density heeft. Oftewel: de tekst is kort (minder dan 400 woorden) en een bepaalde zoekterm komt er vaak in voor (keyword density van meer dan 5%) Google ziet dit dan als een niet waardevolle tekst die puur geschreven is om hoog te scoren en laat dit dus zakken in de zoekresultaten. Ik moet toegeven: ik heb op deze manier best wat landingspagina's online staan (die staan 'onder water' dus die zie jij als lezer nu niet op mijn site) en die komen voort uit de tijd dat dit nog wél een werkende SEO truc was. Ik ga deze pagina's dus zeker herschrijven, uitbreiden en goed kijken dat het zoekwoord geen spam wordt. Tip: als jij hier ook mee aan de slag gaat en je hebt pagina's geupdate, laat deze dan via je Google Search Console opnieuw indexeren zodat Google sneller je pagina checkt en opnieuw kan laten beoordelen/ranken.
  • Ook als je herhaalde content plaatst rekent Google je daar op af, omdat je dan geen unieke content biedt. Dit heb ik zelf niet, maar een voorbeeld: het bedrijf waar ik ooit werkte schreef SEO teksten voor een bekend restaurant. De landingspagina's die geschreven werden hadden bijvoorbeeld als zoekwoord: steak eten, steaks eten, steak uiteten en steak uit eten. Als je veel pagina's maakt met bijna dezelfde content en dezelfde zoekwoorden, ziet Google dit ook als niet uniek en niet helpend.
  • Content die duidelijk niet vanuit je eigen ervaring of expertise geschreven is. Voorbeeld: op andere grote SEO sites zag ik voorbeelden van een reis blog die een reeks artikelen online had staan, maar vooral feitelijk ingestoken (alsof Chat GTP het geschreven had en er nul geredigeerd was). Totaal geen persoonlijk tintje of woorden waaruit bleek dat de blogger er zelf geweest was. Google filtert nu makkelijker je teksten op diepgang, op echte expertise. Meteen een TIP: plaats je wel eens gastblogs? Herschrijf deze dan altijd zodat het bij jouw tone of voice past. Schrijf je normaal in de ik-vorm? Pas een kant-en-klaar artikel dan ook aan naar de ik-vorm. Laat Google en je lezers weten dat de informatie zo veel mogelijk vanuit jezelf komt.

Hoe kun je je content aanpassen aan en weer opklimmen?

Google heeft gelukkig wel wat richtlijnen gegeven over hoe je de negatieve invloed van de Helpful Content Update kan verbeteren. Deze richtlijnen zijn onder andere:

  • De focus leggen op het creëren van inhoud die nuttig en informatief is voor je doelgroep
  • Zorgen dat je content van hoge kwaliteit is en goed geschreven
  • Vermijd het maken van content die puur gericht is op het goed scoren in zoekmachines

Het mag duidelijk zijn dat Google heel serieus is in het verbeteren van de kwaliteit van zoekresultaten en website-eigenaren moeten echt actie ondernemen om ervoor te zorgen dat hun content nuttig en informatief wordt gevonden door Google. Hier zijn nog wat extra tips voor het creëren van inhoud die nuttig en informatief is:

  • Schrijf over onderwerpen waar je passie voor hebt en expertise in hebt. Zo schrijf je sneller vanuit jezelf en is je content geen kopie van anderen.
  • Doe onderzoek en maak verouderde content met achterhaalde informatie up-to-date. Duik dus eens in oude artikelen waarvan je ziet dat ze nog veel gelezen worden en plaats er een update bij zodat de content weer relevant en actueel wordt.
  • Vermijd het gebruik van vakjargon en schrijf op een makkelijk leesbare, beknopte manier. (Extra tip: Google houdt van opsommingen zoals deze, zodat het voor jou als lezer makkelijker te lezen en navigeren is)
  • Gebruik afbeeldingen om je tekst te onderbreken en de interesse uit te breiden, zodat je niet één lap tekst voorlegt aan je lezer. Kopjes en alinea's zijn daarin nog steeds ontzettend belangrijk.


Wat ga ík doen om mijn content weer hoger te laten ranken?

Misschien is het overbodig om te zeggen, maar als je als blogger ineens een permanente daling in je verkeer hebt en je geen actie onderneemt, dan zal je bereik en dus de interesse op zakelijk gebied ook dalen. Nu is mijn blog niet mijn baan, maar zeker wel véél meer dan een hobby. Ik werk maandelijks samen met bedrijven en wil dan ook dat mijn content nog net zo relevant wordt bevonden door Google. Helaas blijkt dat niet zo te zijn, gezien de enorme en helaas structurele daling sinds half september. Ik ga dan ook zeker actie ondernemen, wellicht kunnen deze actiepunten jou ook helpen:

  • Ik ga kritisch door mijn landingspagina's heen en ga de pagina's én blogs die te kort zijn en (te) veel zoektermen bevatten herschrijven en opnieuw laten indexeren in Search Console. 
  • Mijn top 25 blogs die hoog scoren in Google ga ik nalopen op zaken als zoektermen (soms maak je wel eens wat krommere zinnen omdat je een zoekwoord per se op een bepaalde manier wil gebruiken... Daar zal Google ook doorheen prikken nu) duidelijke indeling met de juiste kopjes, alinea's, opsommingen en afbeeldingen om lange teksten te breken en vooral: duidelijk verouderde content krijgt een update zodat het weer actueel en relevant wordt
  • Alles wat ik aanpas laat ik opnieuw indexeren in Search Console.
  • EXTRA TIP: Google heeft hier niet veel over gemeld maar op andere sites lees ik dit wel veel: het gebruik van linkjes wordt belangrijker. Google ziet het sneller als je spamt met bijvoorbeeld 4 verschillende verwijzingen naar dezelfde site. Dit is voor mij de reden dat ik met samenwerkingen maximaal 2 do-follow links biedt. Soms hebben bijvoorbeeld sieraden webshops er een handje van om een link naar de homepage te willen, naar de armbanden, ringen én kettingen. Te veel linkjes naar dezelfde site worden ook afgestraft. Hetzelfde geldt voor veel links naar jouw site van niet-kwalitatieve websites. Nu.nl die een link naar jouw site plaatst betekent voor Google veel meer dan een link vanaf een site met 100 bezoekers per maand die net een paar maanden live staat.
Deze Helpful Content Update heeft dus een enorme impact voor menig blogger en website-eigenaar. Daarom heb ik op Instagram gevraagd of meer mensen hier last van hadden en dit bleek zeker het geval. Ook gaven wat mensen aan dat als ik de gouden tip(s) had, ik deze zeker moest delen. Bij deze! :)  Wil je meer lezen over deze update die hoogstwaarschijnlijk ook jouw statistieken een dip geeft? Bekijk dan de update vanuit Google zelf.  Maar hopelijk heb ik het al duidelijk en vooral helpend voor je kunnen samenvatten 😊



Een reactie posten