Hoe Word Je Influencer?

4 januari 2023

Hoe word je influencer? Een interessante zoekopdracht die ik onlangs op mijn blog voorbij zag komen. Het zette me aan het denken, want bewust influencer (willen) worden, waarom zou je dat vandaag de dag nog willen? Influencers gaan hand in hand met social media. De officiële benaming is zelfs: iemand met een groot online bereik op sociale media die invloed op het koopgedrag van anderen wil uitoefenen. Ik ben echter van mening dat je vandaag de dag beter niet bewust influencer kan worden. Waarom? Dat leg ik je hieronder uit. En natuurlijk: ik vertel je ook hoe je alsnog influencer kan worden.


Als ik hoor: ik wil influencer worden, dan moet ik altijd een beetje denken aan mensen die aan talentenjachten mee deden... en als dan gevraagd werd waarom dan was het antwoord: ik wil beroemd worden. Zo klinkt 'influencer worden' voor mij ook, influencen om het influencen. Als je influencer wil worden, wil je dus bewust invloed uitoefenen op anderen (en vaak overtuigen bepaalde producten te kopen). Maargoed, dat kán natuurlijk ook. Als jij wil weten: hoe word je influencer: I've got you covered.


1: Bouw een groot bereik op

''Groot" is vandaag de dag echt geen miljoenen hoor, er zijn namelijk steeds meer micro influencers, die bijvoorbeeld een paar duizend of tientallen duizenden volgers hebben en daarmee interessant zijn voor samenwerkingen met bedrijven. Maargoed, met 200 volgers kom je er niet. Probeer een bereik op te bouwen door te connecten met andere accounts die jouw content wellicht ook interessant vinden. Maak op social media gebruik van hashtags, tag relevante andere accounts en probeer op die manier jouw eigen bereik te vergroten.


2: Zorg voor een hoge interactieratio

Minstens zo belangrijk is dat de volgers dié je hebt, ook echt op jouw content reageren door likes of comments. Zo zorg je ervoor dat jouw content in het algoritme van je volgers blijft verschijnen en je interactieratio omhoog gaat. Voorbeeld uit de praktijk: ik focus mij niet meer op social media. Mijn Instagram heeft dan wel 1700 volgers, maar van die groep zijn er maar een paar honderd die mijn content echt zien en dan nog maar tientallen die een keer reageren. Ik zit dus niet hoog in het algoritme bij het grootste deel van mijn volgers. Ik doe ook niets om daar verandering in te brengen. Als jij influencer wil worden, is het dus een belangrijke (dag)taak om wél zelf actief te blijven naar andere accounts, te reageren en interacteren met iedereen die een comment achter laat etc. 


3: Zorg voor unieke content

Het is heel verleidelijk om content bij anderen te zien en te denken: dat ga ik ook doen! Maar mijn tip zou zijn: gebruik dat als inspiratie en denk: ik ga het nét even anders doen. Voorbeeld: ik zie veel reels op Instagram over hair extensions in clippen / krullen etc. Leuk, al die filmpjes die er uiteindelijk allemaal hetzelfde uit zien. Ik blijf ze zien, want Instagram weet dat ik geïnteresseerd ben in hair gerelateerde content. Maar wat ik ook interessant zou vinden? Hoe verzorg je dat haar? Welke producten werken nu goed voor welk type haar? Als er een account is die dát zou laten zien, dan heb je uniekere content in een populaire niche. Het maakt dus niet uit waar jij influencer in wilt worden, het is vooral belangrijk dat je content maakt die populair is, maar nét even anders dan wat anderen al doen.


Waarom ik zeg: focus je op bloggen i.p.v. influencen

Oké, na deze 3 tips kom ik even terug op waarom ik persoonlijk vandaag de dag niet zou kiezen voor influencer worden. Eigenlijk is dat één hele grote tip: alle social media kanalen vandaag de dag, zijn wat mij betreft 'verzadigd'. Er zijn al duizenden influencers op Youtube, TikTok, Instagram etc. Het is écht heel moeilijk om daar nog tussen te komen. En weet je waarom ik bloggen veel meer aanraad? Om precies de reden dat jij dit nu aan het lezen bent. Jij hebt gezocht, vermoedelijk op Google: naar hoe word je influencer - of een soortgelijke zoekopdracht. Jij zocht dit op Google, en kwam uit op een? Juist, een blog. Over het algemeen zul je geen antwoorden vinden op Instagram of Tiktok. Als jij iets Googled, vind je antwoorden op websites. En aangezien er 3,5 miljard (MILJARD) zoekopdrachten per dag plaatsvinden op Google, heb je dus ook een veel grotere kans dat je daar alles wat je zoekt gaat vinden. Social media kanalen ploppen daar niet omhoog, een blog wel. Maar, dan moet je wel even je best doen met bloggen. Een blog (of uberhaupt een website) staat niet zomaar bovenaan in Google. 

Juist omdat er héél veel bloggers van vroeger zijn gestopt met bloggen, omdat ze gingen focussen op social media, is de blogger scene wat minder verzadigd. Waar je tien jaar gelden alleen al in Nederland honderden modebloggers had, zijn dat er nu nog maar een handjevol. Waar je tien jaar geleden de blogs als BeautyGloss, Miss Lipgloss en Beautyscene had, zijn deze allemaal weer offline. Heel fijn voor mij, want zo kreeg mijn blog de kans om te groeien en op te klimmen in Google op onderwerpen waar anderen eerst óók veel over schreven.

Mocht je nu denken, goh dat influencen is het dan misschien toch niét. Misschien kan ik wel een succesvolle blogger worden en op die manier mensen influencen: ik heb iets voor je. Namelijk mijn e-book Succesvol bloggen in 2023 - 2024 waarin ik álle tips heb gedeeld die ik maar kon bedenken voor een startende blogger anno 2023, maar ook de blogger die al jaren bezig is en er het beste uit wil halen voor meer succes. Kijk hier:
Ja, ik wil dat e-book downloaden

En wil je alsnog een poging wagen om influencer te worden? Ga er dan gewoon voor! Het is heus niet onmogelijk, alleen wel lastig en al helemaal afhankelijk per niche. Mode, beauty en lifestyle influencers zijn er al ontzettend veel. Maar wie weet zoek jij dat helemaal niet en wil je content maken over fietsen, boeken of huisdieren bijvoorbeeld. Lekker voor gaan, dan hoop ik vooral dat de tips hierboven je helpen. 😚




Een reactie posten